Az EITSFA története


Az Európai Unió IV. keretprogramjának közlekedés-telematikai alprogramján belül elindult a KAREN (Keystone Architecture Required for European Networks) elnevezésű átfogó kutatás-fejlesztési program, mely célul tűzte ki, hogy az Európai Unióban az intelligens közlekedési rendszerekben (ITS) alkalmazott eszközök számára tartós keretszerkezetet adjon.

A KAREN eredményeire támaszkodva indult el 2001-ben a FRAME projekt, melynek célja a keretszerkezet kezdeti változatának további finomítása, a nemzeti keretszerkezetek fejlesztésének támogatása, és az EITSFA (European ITS Framework Architecture), az európai referencia keretszerkezet véglegesítése.

Az EITSFA tehát az integrált ITS rendszerek leírására alkalmas keret, amely a résztvevő szervezetek, egységek felhasználói igényeiből indult ki. Meghatározza az ezek kielégítésére alkalmas és szükséges alrendszereket, az ezek közötti, logikai kapcsolatokat, funkciókat, és folyamatokat. Megszabja a rendszerekkel szembeni minimálisan szükséges követelményeket az önálló rendszerek és szolgáltatások együttműködésének biztosítása érdekében. A teljes rendszer leírásával lehetőséget teremt az egyes komponensek, alrendszerek lehatárolására és önálló megvalósítására úgy, hogy egyben biztosított a rendszer többi elemével való kompatibilitása.

Az EITSFA első, pilot változatát az erre a célra alakult FRAME fejlesztői csoport, számos érdekelt cég és ország bevonásával 2000. októberében készítette, 2002. márciusában internetes publikálásra került a Version 1.1, 2004. augusztusában a 2.0 verzió, illetve 2004. novemberében elkezdték a legújabb, nemzetközi résztvevőktől érkezett frissítések átvezetését a keretszerkezet adatbázisába. A 2006. év végén a www.frame-online.net honlapon már megtalálható volt a legfrissebb változat (3.0), ami alapján a HITS segédszoftver kidolgozásra került.

Az első változatra épülve, majd azzal együtt fejlesztve számos európai országban megindult az európai változat honosítása, megismerése, feldolgozása. Franciaországban, és Európa északi országaiban az aktuális közúti telematikai fejlesztések során a keretszerkezet elvárásait a projektekbe építették. Magyarország az elsők között választotta az EITSFA eredményeit követendőül, szemben a máshol alkalmazott amerikai és japán mintaszerkezetekkel.